Catre varsta de 4 sau 5 ani, ideile copiilor despre lumea sociala genereaza un tip de joaca mai evoluata. In timp ce anumite tipuri de joaca simulata sunt solitare sau impartasite cu adultii, joaca pre-scolarilor este de multe ori impartasita cu colegii sau prietenii ori cu vecinii. Pentru implementarea si mentinerea episoadelor de joc de simulare, este necesara impartasirea si negocierea de sensuri si semnificatii intre copii. Regulile de joaca trebuie exprimate clar sau semnalate in mod subtil in actiuni sau dialoguri potrivite. Cei care joaca stabilesc deseori reguli de urmat pentru a ghida comportamentul (“Trebuie sa-ti termini cina, draga”). Desi intelesurile din joaca copiilor de multe ori reflecta comportamente din lumea reala, ele ascund de asemenea si interpretarile si dorintele copiilor. Un copil ce se joaca, comandand o bomboana dintr-un menu imaginar, nu inseamna neaparat copierea a ceva ce el a vazut inainte.
Jocurile de constructie, cu teme simbolice, sunt de asemenea populare printre pre-scolari, ei folosind cuburi, masinute sau oameni, pentru a crea situatii model asociate cu experientele lor anterioare. Un anumit tip de joaca cu miscare, rostogolire si cadere, este populara printre copiii de varsta prescolara. In acest tip de joaca copiii alearga, sar si se iau la tranta. Modelele de actiune necesita manifestarea acestor comportamente la cote foarte inalte. Acest tip de joaca poate deveni agresiv, motiv pentru care ar trebui supravegheat de adulti. Copiii ce participa la acest tip de joaca, capata miscari mai coordonate, stiu sa faca distinctia intre agresiunea reala si cea disimulata si invata sa coordoneze unul altuia activitatea.
JOCURILE CU REGULI
Copiii incep sa isi manifeste interesul pentru jocurile formale cu cei de varsta lor, catre 5 ani sau chiar mai devreme. Modalitatile mai logice si mai socializate de gandire ale copiilor mai mari, fac posibila realizarea jocurilor intre ei. Jocurile ce implica reguli sunt cele mai importante forme de joaca in timpul copilariei.
Din punct de vedere organizatoric, elementul de baza in cadrul jocului il constituie regulile explicite, care ghideaza comportamentul de grup al copiilor. Acest tip de joaca este foarte organizat, in comparatie cu joaca sociodramatica. De obicei, jocurile implica participarea a doua sau mai multe parti, precum si spirit de competitie si criterii de stabilire a invingatorului. Copiii folosesc jocurile pentru a-si atinge nevoile sociale si intelectuale. De exemplu, alegand de partea cui sa fie, poate fi dovada de prietenie si tendinta de a se lega pe rand de cate o persoana. Jocurile le asigura copiilor activitati impartasite si atingerea telurilor, a tintelor propuse. Deseori, copiii negociaza reguli pentru a crea jocul pe care doresc sa il joace. Pot deprinde rationamente si de asemnea, indemanare din strategiile jocurilor, un exemplu fiind jocul de sah. La acest joc, copiii trebuie sa ia in considerare atat alternativele de ofensiva, cat si nevoile de aparare. Multe dintre jocurile de carti incurajeaza perceptia matematica si psihologia oponentilor. Asemenea jocuri pot fi parti intelectuale motivante ale pregatirii prescolare si gimnaziale.
Va astept sa discutam!