JOACA SIMULATA
Pe masura ce copiii isi dezvolta abilitatea de a reprezenta diverse experiente in mod simbolic, joaca simulata devine o activitate importanta. In acest tip complex de joaca, copiii indeplinesc planuri de actiune, isi asuma roluri si transforma obiecte pe masura ce isi exprima ideile si sentimentele despre lumea sociala.
Planurile de actiune sunt schite pentru modurile in care actiunile si evenimentele sunt asociate si ordonate. Teme legate de familie in planurile de activitate sunt bine primite de copii, la fel cum sunt planurile de activitate pentru tratare si vindecare si pentru inlaturarea pericolelor/accidentelor.
Rolurile sunt identitati pe care copiii si le asuma in joaca lor. Anumite roluri sunt functionale: necesare pentru o anumita tema. De exemplu, pentru a face o calatorie cu masina, este nevoie de pasageri si de un sofer. Joaca “de-a mama si de-a tata” este foarte populara si este integrata intr-un plan elaborat, cu teme relationate activitatii vietii de familie. De asemenea, copiii joaca roluri stereotipe, inspirate din realitatea cotidiana, cum ar fi: “de-a doctorul/asistenta”, precum si roluri de fictiune, cum ar fi cele inspirate din carti sau din filme, ca de exemplu: “de-a vrajitoarea”, “Omul Paianjen” etc. Joaca relationata la aceste roluri are tendinta de a fi mai previzibila si restransa decat joaca relationata la experientele directe cum ar fi viata de familie.
Pe masura ce joaca sociodramatica ia nastere, obiectele incep sa influenteze rolurile pe care copiii si le asuma. Articolele/uneltele casnice declanseaza/activeaza asumarea unor roluri si planuri de actiune din contextul familial, in timp ce “costumatiile” (cele cu pelerine) stimuleaza jocul de-a supereroul. Copilul de varsta mica cu sensibilitate crescuta poate fi ajutat prin furnizarea unor obiecte/elemente realiste. Chiar si copiii in varsta de 3 ani pot inventa si transforma obiecte conform cu planurile.