Cum incheiem corect o asigurare auto RCA
13.11.2007
Cu siguranta fiecare dintre noi a fost pus cel putin o data in situatia in
care a platit borcane sparte din vina altora. Dar ce facem atunci cand
pagubele sunt de ordinul milioanelor de lei? Ce facem, de exemplu, daca
descoperim ca, dupa un accident, asigurarea RCA nu este valabila?
Stim din experienta traita in anii anteriori ca asigurarile RCA au putut
fi incheiate la orice colt de strada, intr-un "birou" comod constituit
dintr-o masina veche ce avea mare scris pe ea RCA. O fi fost vreo referire
a faptului ca asa va ajunge masina noastra in cazul in care incheiem o
polita RCA?
Poate am apelat sau nu la serviciile acestea comode de la intersectii de
strada, dar cu siguranta prea putini dintre noi ne-am gandit cat de
responsabil este reprezentantul pe care l-am ales.
Prea putini dintre noi si-au pus problema unei polite completate gresit, a
unor date scrise eronat. In schimb, cu totii ne-am gandi la ea daca am
intampina o situatie de acest gen.
Sa presupunem ca am facut un accident auto si mergem la firma de
asigurari. Acolo ramanem blocati de uimire cand o voce amabila ne spune ca
nu ne poate ajuta. De ce? Pentru ca polita nu este valabila. Aceeasi
intrebare o repetam in minte si o spunem cu voce stupefiata: de ce??
Pentru ca, de exemplu, datele de pe polita sunt completate incorect. Stim
bine ca am dat datele corecte si am si semnat polita. Dar le-am verificat?
Avem certitudinea ca CNP- ul, adresa din buletin si toate datele cerute
erau perfect corecte?
Daca nu am facut-o pana acum este bine sa o facem de acum incolo. Daca
ne-a ocolit ghinionul si nu am avut nicio problema trebuie sa ne gandim
serios de acum inainte si sa actionam in consecinta.
Pentru daune foarte mari firmele ar putea sa gaseasca nod in papura si sa
ne faca sa scoatem din buzunar bani grei. Pentru o semnatura data pentru
niste date gresite am putea fi direct raspunzatori. Asta inseamna ca am
fost de acord cu acele date si ca am si semnat chiar pentru ceva incorect.
A cui este vina? Poate fi si a reprezentantului, iar in urma acestui gest
va fi sanctionat, poate fi si a noastra, iar in urma acestui gest ramanem
fara asigurare.
Ce se intampla daca avem o polita nula?
Intrebate fiind ce se intampla in acest caz, firmele de asigurari au dat
raspunsuri vagi. Vestea buna este ca exista sanse in care datele eronate
sa fie corectate si totul sa decurga in mod normal.Vestea mai putin buna
este ca ...”nu-i a buna” dupa cum au raspuns cei de la Asitrans. Exista o
marja de eroare in care clientul ar putea fi direct raspunzator si atunci
va trebui sa platim pagubele din propriile economii. Care este situatia in
care lucrurile se corecteaza si care este cea in care nu se poate corecta,
nu se stie exact.
"Depinde!" Depinde de ce? De situatie! Care situatie? Ei bine cei de la
Omniasig nu au avut rabdarea de a raspunde tuturor intrebarilor sau chiar
nu au stiut ce sa raspunda.
Atunci, intrebarea urmatoare a fost: au existat cazuri de acest gen? si
daca au existat datele au putut fi corectate? Firmele de asigurari au
raspuns afirmativ, dar nu au dat si certitudinea ca intr-adevar asa este.
Si atunci am apelat la situatia concreta: am avut un accident, s-a
descoperit ca asigurarea mea este nula.Ce pot face? Pot avea un castig de
cauza?
Un raspun neoficial a fost: depinde cat de mare este dauna. Adica daca
doar am zgariat portiera datele se corecteaza imediat, iar daca accidentul
este unul major "nu-i a buna"?
La o astfel de intrebare raspunsurile intarzie sa apara, iar firmele
incearca sa-si protejeze numele si sa spuna ca nu se pot face greseli sau
ca a gresi e omeneste si ca nu exista situatii fara rezolvare.
Si atunci imi vine in minte intrebare: pot gresi intentionat firmele? Sau,
mai degraba, acei agenti de asigurari din intersectii? A caror fraude de
acest tip nu mai sunt de mult un secret si impotriva carora Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor a luat recent masuri? Poate ca da, poate ca
nu.